ظریف و کری دیدار کردند

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/12/28/3053851_298.jpg

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار پس از بیانیه لوزان در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای و در آستانه پایان ضرب‌الاجل 10 تیرماه دیدار کردند.


به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، محمد جواد ظریف و جان کری روز شنبه به هیات‌های مذاکره‌کننده‌شان پیوستند که مذاکرات آن‌ها از حدود 20 روز پیش تاکنون در سطح کارشناسی و معاونان به طور فشرده ادامه داشته است. با وجود آن‌که دیپلمات‌های ایرانی با زبان روزه نگارش پیش‌نویس توافق را دنبال می‌کنند مذاکرات به طور جدی و بدون وقفه و مستمر در جریان است.

این دور از مذاکرات که قرار است تا پایان ضرب‌الاجل 10 تیرماه ادامه یابد احتمالا با توجه به ضرورت ادامه مباحث در برخی موضوعات با چند روز تمدید مواجه خواهد شد؛ احتمالی که کشورهای هر دو طرف مذاکره به آن اذعان داشته‌اند.

هر چند با ورود وزیران خارجه ایران و 1+5 به مذاکرات، فضای سرد هتل کوبورگ گرمای بیشتری به خود گرفت اما برخی منابع معتقدند هنوز بحث‌های جدی و اختلاف نظرهای مهم بر سر برخی موضوعات وجود دارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح روز شنبه بعد از ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمده‌ایم. مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به یک توافقی می رسیم که به نفع همه خواهد بود.

ظریف تاکید کرد: البته زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است و اینکه به یک نتیجه مناسب برسیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است که شرط رسیدن به توافق خوب آن است که ایران به تعهدات بیانیه لوزان پایبند باشد، گفت: در لوزان نسبت به راه حل‌ها تفاهم کردیم و در مورد آن راه حل‌ها کار را ادامه می دهیم. آنچه که ضروری هست آن است که طرف مقابل واقعیت‌ها را بپذیرد و براساس واقعیت‌ها به پیش برود و بر همان اساس تعهدات خودش را انجام دهد .

وی تاکید کرد: این تعهدات شامل برداشتن کلیه تحریم‌ها و متوقف کردن همه قطعنامه‌های شورای امنیت است و ما نیاز داریم به صورت جدی این تعهد را در طرف مقابل ببینیم. جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خودش پایبند است و کار را به پیش می‌برد.

در دیدار کری و ظریف که ظهر روز شنبه با نیم ساعت تاخیر از زمان اعلام شده قبلی انجام شد معاونان آن‌ها، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

  • شنبه ۶ تیر ۹۴
Designed By Erfan Powered by Bayan