اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم قرار ندهند

اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم قرار ندهند

همیشه هراس از این وجود دارد که اگر یک گروهی بخواهد حرفی بزند 

شورای نگهبان آن را تأیید نکند. حالا هم وقتی شورای نگهبان می‌گوید 

نترسانید احتمالاً می‌خواهد اطمینان بدهد که بحث‌های سیاسی را درباره 

صلاحیت دخیل نخواهد کرد.

به گزارش شبکه تحلیلی سیاسی شیطونک به نقل از «تابناک»بیش از یک سال به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما از هم اکنون تحرکات جناحهای مختلف برای به دست آوردن صندلی های سبز بهارستان آغاز شده است، و افراد مختلف در گوشه و کنار کشور در حال آماده سازی خود برای انتخابات هستند.

 اما در این میان همیشه در بین کاندیدا ها برخی شورای نگهبان را به برخورد سلیقه ای متهم می کنند. معمولا این اتهام ها در بین اصلاح طلبان وجود دارد، اما اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان خلاف این ادعا هاست به طوری که، نجات الله ابراهیمیان ، سخنگوی جدید شورای نگهبان در آخرین اظهارات خود درباره تائید صلاحیت ها در انتخابات آتی گفت: نکته مهم این است که گروه های سیاسی باید اجتناب کنند از این که نهاد مهمی را که می تواند در مواقع حساس با داوری خود جلوی بحران ها را بگیرد و در جامعه آرامش و به اختلافات پایان دهد، وسیله ترساندن همدیگر قرار دهند.

سخنگوی جدید شورای نگهبان تصریح کرد: به طور قطع هرکدام از سلیقه های سیاسی، نامزدهایی را برای شرکت در انتخابات دارند که با موانع قانونی مواجه نباشند، اگر کسی مصالح مملکت را رعایت نکرده و با رفتارهایش امنیت ملی را به خطر انداخته است چه اصراری داریم گرایش و سلیقه ما را در انتخابات نمایندگی کند: از هر دو گروه چپ یا راست فرقی نمی کند.

ابراهیمیان افزود: به نظر می رسد در کشور به اندازه کافی از تمام سلیقه های سیاسی ، اشخاصی که به مشارکت عمومی در انتخابات کمک کنند، وجود داشته باشند، از هر طیف فکری افراد خوش سابقه ای که سابقه آن ها در انقلاب، دفاع مقدس و سنگرهای دفاع از جمهوری اسلامی ایران به آن ها این اجازه را می دهد که برای انتخابات داوطلب باشند، حضور دارند.

این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان از سوی اصلاح طلبان با وکنشهایی همراه شد و باعث خوشبینی این افراد به شورا گردید به طوری که مسعود پزشکیان با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمالاً شورای نگهبان می‌خواهد اطمینان دهد که ان‌شاألله بحث‌های سیاسی را در صلاحیت‌‌ها دخیل نخواهد کرد.

پزشکیان گفت: همیشه هراس از این وجود دارد که اگر یک گروهی بخواهد حرفی بزند شورای نگهبان آن را تأیید نکند. حالا هم وقتی شورای نگهبان می‌گوید نترسانید احتمالاً می‌خواهد اطمینان بدهد که بحث‌های سیاسی را درباره صلاحیت دخیل نخواهد کرد.

از سوی دیگر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در خصوص این اظهارات به تابناک گفت: به نظر می رسد که منظور شورای نگهبان این بوده که مبتنی بر قانون عمل خواهد کرد و کسانی که از نظر قانونی مشکل ندارند نباید خیلی نگران باشند، به هر حال شورای نگهبان کاری جز عمل به قانون و خارج بر این عمل نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان امکان دارد که در برخورد با کاندیداها به صورت سلیقه ای عمل کند گفت: تا کنون شورای نگهبان سلیقه ای عمل نکرده است و به این نظر هم اعتقادی نداریم. این شورا چهار چوب دارد و در قالب همین چهارچوبهای قانونی خود عمل می کند. در همه جای دنیا هم این یک باب است که صلاحیت کاندیدا ها توسط عده ای بررسی می شود و آن تعداد که از نظر قانونی مشکلی ندارند می توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی در مورد هیات های اجرایی استان ها و اینکه این هیات ها هم بخواهند سلیقه ای عمل کنند گفت: این شورا ها هیات های اجرای از سوی شورای نگهبان هستند و امکان ندارد که اینها بخواهند خود سر عمل کنند، این هیات ها هم در چهار چوب قانون وظایفی دارند که به آن عمل می کنند.

وی گفت: در گذشته سلیقه ها در تایید و رد صلاحیت ها تاثیر نداشته و از این به بعد هم نخواهد داشت من خود یک دوره در شورای نظارت بر شورا ها بودم و زمانی که می خواستیم صلاحیت ها را بررسی کنیم استعلام ها و تصمیم گیری ها جمعی بود که تاثیر گذار بود و کسی اساسا نمی توانست سلیقه ای عمل کند.

وی گفت: در بررسی صلاحیت ها ابتدا هیات اجرایی شهرستان بررسی می‌کند. پس از ان شورای استان و سپس شورای نگهبان مرکز و در نهایت شورای نگهبان اصلی صلاحیت افراد را بررسی می کند. پس بنابراین انقدر رده های مختلف در این کار وجود دارد که نقش سلیقه ها در این کار صفر می شود.


محصول پیشنهادی(تصادفی)روی عکس کلیک کنید

  • پنجشنبه ۱۱ دی ۹۳
Designed By Erfan Powered by Bayan