مخالفت نمایندگان با وزیر علوم/ نمایندگان مردم هیچگاه مرتبطان با فتنه را تایید نمی کنند/ جریانی زاویه دار با نظام می خواهد وزارت علوم را در اختیار بگیرد

نمایندگان مردم هیچگاه مرتبطان با فتنه را تایید نمی کنند/ جریانی زاویه دار با نظام می خواهد وزارت علوم را در اختیار بگیرد


 

محبی: نمایندگان مردم با کسانی که خطوط قرمز نظام را رد کرده اند مخالفت می کنند


مصری: بعید است مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اعتماد کند


جلیلیان: جریانی زاویه دار با نظام می خواهد وزارت علوم را در اختیار بگیرد


منوچهری:  وزیر مرتبط با جریان های براندازی 88 از مجلس رای اعتماد نمی گیرد


احمدی: موضوع فتنه را نمی توان نادیده گرفت


حیدری طیب: وزیر پیشنهادی علوم اگر ذره ای وابستگی به فتنه داشته باشد رای اعتماد نمی گیرد


رزم: وزیر پیشنهادی علوم از نمایندگان مردم رای اعتماد نمی گیرد


متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب

پس از معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم موجی از مخالفت ها به این گزینه در میان سیاسیون و نمایندگان مجلس مطرح شد.

گزینه جدید دولت در جلسه اعلام نام گزینه پیشنهادی در مجلس با فریاد های "دو دو" نمایندگان به عنوان مخالفت با این وی روبرو شد.

بررسی سوابق آشتیانی نشان می دهد که وی در فتنه 88 نقشی پر رنگ داشته  و ارتباطات خود را با فتنه گران کماکان ادامه داده است. در این شرایط نیز نمایندگان مجلس با مطرح کردن این سوابق و بیان اینکه خط قرمز مجلس، فتنه 88 است مخالفت خود را با دانش آشتیانی اعلام کرده اند.

 

محبی: نمایندگان مردم با کسانی که خطوط قرمز نظام را رد کرده اند مخالفت می کنند

محمد ابراهیم محبی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در پاسخ به اینکه آیا مجلس به گزینه جدید دولت که برای وزارت علوم پیشنهاد شده است رای اعتماد خواهد داد، اظهار داشت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بررسی های خود را انجام می دهند و اگر فردی خطوط قرمز نظام را رد کرده باشد، به او رای اعتماد نمی دهند.

وی افزود: فتنه و براندازی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند از خطوط نظام جمهوری اسلامی است و بر همین اساس نمایندگان وظیفه دارند در مقابل افرادی که در این جریان حضور داشته اند بایستند و اجازه ندهند که به پست های کشور وارد شوند.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس و دولت با هم تعامل و همکاری دارند، خاطر نشان کرد: عدم رای اعتماد به وزرا به معنای آن نیست که مجلس در مقابل دولت است.

وی گفت: مجلس اگر معیارهای انتخاب وزرا در نظام رعایت شود به گزینه های دولت رای اعتماد می دهد.

 

مصری: بعید است مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اعتماد کند

عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرصاد، در پاسخ به این سوال که نگاه مجلس به وزیر پیشنهادی علوم چگونه است، اظهار داشت: مجلس معیارهایی را برای رای اعتماد به وزرا دارد و اگر این معیارها را با ویژگی ها و سوابق وزیر پیشنهادی مقایسه کنیم این مسئله مشخص می شود که مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به این گزینه به احتمال بسیار زیادی به وی اعتماد نمی کند.

وی در خصوص معیارهایی که مجلس برای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی آن را در نظر می گیرد، گفت: این معیارها در حوزه های مختلفی است که عملکرد گذشته گزینه پیشنهادی و دیدگاه و رویکردهای وی در حوزه سیاست را شامل می شود.

مصری فتنه را خط قرمز مجلس دانست و تاکید کرد: فتنه گران بر علیه نظام اسلامی ما فعالیت کردند و تلاش داشتند که به آن ضربه بزنند به همین دلیل نمایندگان مجلس در این زمینه اگر کسی به فتنه مرتبط باشد را تایید نخواهند کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به این شرایط اگر گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت علوم که ممکن هم هست فردی با سابقه مدیریتی مرتبط باشد بخواهد رای اعتماد کسب کند باید خود را از جریان فتنه جدا کرده و اعلام برائت کند.

وی جو کلی مجلس را برای گزینه پیشنهادی وزارت علوم نامساعد دانست و تصریح کرد: ممکن است وی برای کسب رای اعتماد با تک تک نمایندگان جلسه داشته باشد و آن ها را متقاعد کند اما مسلما این کاری دشوار است.

 

جلیلیان: جریانی زاویه دار با نظام می خواهد وزارت علوم را در اختیار بگیرد

به گزارش مرصاد، علی جلیلیان در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر، در واکنش به معرفی وزیر جدید پیشنهادی علوم از طرف دولت به مجلس اظهار داشت: موضع بنده همانند سایر نمایندگان مجلس این است که هر وزیری که به فتنه 88 وابسته باشد و فعالیت و نقش ایشان در فتنه برای مجلس محرز باشد، قطعا از نظر مجلس مردود است و قابل اعتماد نیست.

وی با اشاره به اعمال فشارها و فضاسازی رسانه ای بر علیه مجلس، افزود: اگر هزار نفر هم معرفی شوند و مشخص شود که در فتنه کوچکترین نقشی داشته اند، تمام هزار نفر هم از نظر مجلس مردود خواهند بود و از مجلس رای اعتماد نمی گیرند.

وی تاکید کرد: مجلس تحت تاثیر فضاسازی قرار نمی گیرد که بگویند این چندمین وزیری است که دولت معرفی می کند.

جلیلیان با اشاره به مستقل بودن مجلس تصریح کرد: مجلس تجلی اراده ملت است و فتنه خط قرمز نظام است.

 

وی افزود: متاسفانه آقای دکتر روحانی شعار اعتدال سر داد ولی در عمل خبری از اعتدال نیست. جریانی در پشت پرده وجود دارد که می خواهد وزارت علوم را در اختیار بگیرد و به همین دلیل وزرای معرفی شده تاکنون همگی از این جریان خاص بوده اند و این جریان هم با نظام زاویه دارد.

جلیلیان با اشاره به  فریاد «دو دو» نمایندگان هنگام قرائت نامه رئیس جمهور در صحن مجلس برای معرفی این وزیر پیشنهادی، گفت: دو دو به معنای مخالفت است. در مجلس چهار موافق است و دو مخالف.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: دولت باید دست از سیاسی کاری بردارد و چهره های جدید معرفی کند اما متاسفانه دولت تاکنون هرچه معرفی کرده چهره های سیاسی است در صورتیکه وزارت علوم به یک چهره علمی نیاز دارد که وابسته به جریان های سیاسی نباشد.

وی گفت: پرونده آقای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال بررسی است و چنانچه ثابت شود که ایشان از فعالان فتنه 88 است قطعا مردود خواهند بود و مجلس به ایشان رای اعتماد نخواهد داد.

وی در خصوص جریان سازی برخی رسانه ها جهت القای این که مجلس در جنگ با دولت است، بیان داشت: به هیچ وجه این درست نیست زیرا این مجلس معتدل و منتخب ملت است.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: مجلس به فکر نظام و ملت است و تسلیم جریان خاص پشت پرده نمی شود که می خواهند با اجرای برنامه های خود وزارت علوم را در قبضه خود بگیرند.

جلیلیان افزود: مجلس بر حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود قبول نمی کند که وزارت علوم که یکی از وزارتخانه های حساس است در اختیار یک جریان خاص  و افراد مساله دار قرار بگیرد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر تیم دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: دولت و تیم دیپلماسی ایران هم باید تمام تلاشش را برای رفع کامل تحریم ها بکار بگیرد نه تعلیق کامل غنی سازی هسته ای. این مایه تاسف است که تمام زحمات چندین ساله دانشمندان شهید هسته ای مابر باد برود.

 نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس خاطر نشان کرد: مجلس مواظب است که در مذاکرات تحریم ها لغو شود نه اینکه تمام فعالیت های هسته ای و غنی سازی ما تعطیل شود. در حقیقت مجلس به هیچ وجه از خواسته و حق مسلم ملت ایران کوتاه نخواهد آمد.

 

منوچهری:  وزیر مرتبط با جریان های براندازی 88 از مجلس رای اعتماد نمی گیرد

به گزارش مرصاد به نقل از هزار ماسوله، در جلسه علنی عصر روز گذشته رئیس جمهور کشورمان نامه ای خطاب به رئیس مجلس در رابطه با وزیر پیشنهادی علوم ارائه و طی آن فخرالدین دانش‌ آشتیانی را به عنوان وزیر علوم به نمایندگان مجلس معرفی کرد.

 

نامه ای که با قرائت آن بلافاصله فریاد "دو دو" نمایندگان به نشانه مخالفت بلند شد.

در این رابطه نماینده مردم پاوه و اورامانات، در گفتگوی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: برای کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس، قطعا مسئولیت ها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی در دوران گذشته، همراه بودن با نظام و خط رهبری و همراه نبودن با عوامل و مرتبطین فتنه 88 مورد بررسی قرار می گیرد.

نعمت الله منوچهری افزود: فتنه 88 خط قرمز مجلس شورای اسلامی است و در این مسیر هر کس، کمترین ارتباط را با فتنه 88 داشته باشد قطعا رای اعتماد کسب نمی کند.

وی گفت: مجلس با تعیین محدوده خط قرمز خود، مخالف با افکار کسانی است که به نوعی از مرتبطین با فتنه 88، بوده و در مجموعه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده اند.

منوچهری ادامه داد: هر وزیر پیشنهادی دولت، باید به روشنی و شفافیت، مواضع خود را در رابطه با فتنه 88 اعلام کند.

وی خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی رئیس جمهور نیز باید با ارائه برنامه های خود، و اعلام مواضع خود راجع به فتنه در صحن علنی مجلس به دفاع از خود پرداخته و در نهایت نظر مجلس در رد یا قبول ایشان ملاک قرار خواهد گرفت.

منوچهری تصریح کرد: از نظر من هم دولت و هم مجلس باید در انتخاب وزیر علوم، حول پیرامون رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنند.

وی در پایان گفت: رئیس جمهور نیز باید در پیشنهاد وزیر علوم، فردی که معتدل، مدیر، توانمند، دارای سوابق اجرایی و فکری عالی، مومن، متعهد، در خط رهنمود های مقام معظم رهبری و همچنین در فتنه ۸۸ هم هیچگونه دخالتی نداشته باشد، را انتخاب کند.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس ۱۰ روز پس از اعلام وصول نامه رئیس‌جمهور مبنی بر معرفی وزیر پیشنهادی علوم فرصت دارند تا صلاحیت‌، برنامه‌ها و دیدگاه‌های وی را در صحن علنی مجلس بررسی کنند.

 

احمدی: موضوع فتنه را نمی توان نادیده گرفت

به گزارش مرصاد حجت السلام وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار آفتاب کنگاور در خصوص واکنش مجلس به وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: گمانه زنی های زیادی وجود دارد که نمی شود زیاد روی آنها حساب کرد ولی نماینده ها فرصت لازم را برای بررسی بیشتر در اختیار دارند و پس از بررسی مخالفین و موافقین سوالات خود را از وزیر پیشنهادی می پرسند و وزیر پیشنهادی هم به این سوالات پاسخ خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان قرائت نامه رئیس جمهور در صحن مجلس چرا فریاد « دو دو» نمایندگان بلند شد گفت: واکنش ها ممکن است مثبت نباشد، نظرات موافقین و مخالفین مورد بحث قرار می گیرد و بعد تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

احمدی بابیان اینکه مجلس فتنه را خط قرمز خود می داند گفت: موضوع فتنه چیزی نیست که نادیده گرفته شود و مجلس هم روی بحث فتنه حساسیت خاصی دارد. شاید افرادی باشند که بخواهند کسانی را که از لحاظ فکری با خودشان همراه هستند برای پست های دولت معرفی کنند  که مجلس این موضوع را بررسی می کند.

وی به وحدت بین مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت عاقل تر از این هستند که با بحث های دیگران چالشی بین آنها ایجاد شود؛ مجلس تکالیف خود و دولت نیز تکالیف خود را به خوبی انجام می دهد.

نماینده مردم کنگاور در مجلس با اشاره به ویژگی های که باید وزیر علوم برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه داشته باشد گفت: فردی باید سکان وزارت علوم را به عهده بگیرد که از لحاظ علمی قابل قبول باشد و بتواند فضای سیاسی را در قالب باشگاه سیاسی کنترل کند و به پشرفت و توسعه علم در کشور توجه ویژه ای داشته باشد.

 

حیدری طیب: وزیر پیشنهادی علوم اگر ذره ای وابستگی به فتنه داشته باشد رای اعتماد نمی گیرد

به گزارش مرصاد، سید سعید حیدری طیب در گفت و گو با خبرنگار مغرب اظهار داشت: باتوجه به سخنان و راهنمایی های مقام معظم رهبری و مشخص بودن خطوط قرمز برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در صورت محرز شدن وابستگی گزینه معرفی شده برای وزارتخانه علوم به فتنه 88 وی مطمئنا رای نخواهد آورد.

وی افزود: برای وزارتخانه حساس و مهمی همچون وزارت علوم، باید گزینه ای بی حاشیه معرفی شود و به علت حساسیت موضوع نباید دود سیاسی کاری ها به چشم جوانان و دانشجویان مملکت برود که اگر اینگونه پیش رود آینده خوشایندی را نمی توان متصور بود.

نماینده مردم کرمانشاه در خصوص فتنه 88 و وابستگی گزینه های معرفی شده به آن گفت: یکی از کانون های فتنه 88 دانشگاه ها بود به طوریکه از شور و احساسات جوانان سواستفاده کردند و برای رسیدن به امیال و مقاصد شوم خود بسیاری از دانشجویان و دانشگاهی ها را به تیره روزی کشاندند.

حیدری طیب همچنین گفت ادامه داد: مواضع مجلس و نمایندگان مردم در خصوص چگونگی برخورد با اهالی و وابستگان به فتنه کاملا صریح و مشخص است و رییس جمهور محترم هم باید این نکته را مدنظر داشته باشد که گزینه هایی برای تصدی وزارتخانه علوم معرفی شود که هیچگونه نزدیکی با جریان فتنه نداشته باشد.

وی جو عمومی مجلس را مخالف گزینه معرفی شده عنوان کرد و گفت: اگر گزینه وزارتخانه علوم وابستگی به فتنه 88 داشته باشد امکان ندارد رای بیاورد و این موضوع بعید است.

 

رزم: وزیر پیشنهادی علوم از نمایندگان مردم رای اعتماد نمی گیرد

به گزارش مرصاد، محمد رزم در گفت و گو با خبرنگار مغرباظهار داشت: در دو روز اخیر و پس از اعلام وصول وزیر پیشنهادی علوم، مجلس تحقیقات خود را درباره وی آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند فتنه خط قرمز نظام است، مجلس آن را چراغ راه خود قرار داده است و سوابق دانش آشتیانی به دقت بررسی خواهد شد تا مواضع وی در خصوص فتنه 88 روشن شود.

رزم تاکید کرد: در صورتی که گزینه معرفی شده سوابقی در فتنه 88 داشته باشد قطعاً رای نمی آورد و مورد تایید مجلس نخواهد بود.

وی جو عمومی مجلس را تعامل با دولت عنوان کرد و گفت: بالاترین رای وزرا به تفکیک را دولت از همین مجلس کسب کرده است و در همان جلسه اول رای اعتماد قریب به اتفاق گزینه های معرفی شده برای تصدی وزارتخانه موفق به کسب حد نصاب بالای آرا از مجلس شدند. اینها دلایلی واضح و روشن بر تعامل خوب و سازنده مجلس با دولت آقای روحانی است.

رزم ادامه داد: وزارتخانه علوم باید مسئول خود را بشناسد زیرا یکی از نهادهای های حساس است و به همین علت گزینه های تصدی آن باید جمیع شرایط را دارا باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های وزارت علوم و اصرار وابستگان به فتنه 88 برای سیطره بر این وزارتخانه خاطر نشان کرد: وزارت علوم با ظرفیت های متعدد همچون جامعه دانشجویان جوان و فعال در سراسر کشور، جذب هیئت علمی و تشکل های دانشجویی متعدد می تواند نقش بزرگ و غیر قابل انکاری در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

رزم ادامه داد: وزرات علوم یکی از وزارتخانه های حیاتی برای سرنوشت کشور است و مجلس هم بر روی گزینه های معرفی شده حساسیت ویژه ای دارد .

نماینده مردم کرمانشاه در پایان اظهار داشت : جو عمومی مجلس به سود دانش آشتیانی نیست و تحلیل بنده این است که وی رای نخواهد آورد .


  • سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳
Designed By Erfan Powered by Bayan